Kunst verbindt! Dat is opnieuw gebleken tijdens het unieke CKV-project ‘Jouw eigen bouwsteen’ waarbij TL-leerlingen van het Ichthus College en leerlingen van de internationale schakelklas (ISK) van het Almere College samenwerkten aan diverse kunstopdrachten. Het doel: hun eigen identiteit en eigenheid meer zichtbaar maken. “Ze gingen samen aan de slag met land-art, mode, interieur en het bouwen van hun eigen plek. Mooi om te zien hoe leerlingen uit hun comfortzone kwamen en zich openstelden voor elkaar”, aldus initiatiefnemers Evelien Koetsier en Albert Venendaal.

Wat doet een plek met je, hoe verhoud je je tot de omgeving en de omgeving tot jou. Dat zijn de uitgangspunten van ‘Jouw eigen bouwsteen’, een nieuwe activiteit binnen het CKV (cultureel kunstzinnige vorming) schoolprogramma, ontwikkeld door kunst-docenten Evelien Koetsier en Albert Venendaal. Koetsier: “Meestal werken we vanuit de groep, maar bij dit project gaat het écht om de eigenheid van leerlingen zelf; hun éigen bouwstenen, zodat de identiteit van leerlingen meer zichtbaar wordt.”

Verbeelding

In een eerste bijeenkomst leerden de Ichthus- en ISK-leerlingen (met jongeren uit het AZC en statushouders) elkaar eerst een beetje beter kennen. “Aan de hand van hun lievelingskleuren maakten ze een vlag die in de tweede bijeenkomst terug zou komen.” Voor die tweede bijeenkomst werd door kunstencentrum Quintus een flink aantal kunstdocenten ingevlogen. Ook inhoudelijk en organisatorisch dacht Quintus met de docenten mee. Onder begeleiding van kunstenaar Juliet Kalter maakte een groep leerlingen kledingstukken van behang en gebruikten daarbij woorden om hun identiteit te laten zien. Kunstenaar Dionne den Herder zette land-art in als verbeelding van de eigen plek met natuur als beeldmateriaal. Met divers bouwmateriaal (met dank aan Kloek Pallets) liet kunstenaar Ronald Jonkman de leerlingen een eigen plek bouwen die iets over hun eigen identiteit moest vertellen. Kunstenaar Ben Marsman tenslotte ging met de leerlingen aan de slag met een maquette of model van hun eigen plek.

Respect

De dynamiek die tijdens de opdrachten tussen leerlingen ontstond, was bijzonder. “Eerst wat afwachtend, maar al snel heel enthousiast. Ik wist niet dat er pauzes van één seconde bestonden”, lacht één van de kunstdocenten. “Ze vonden het echt superleuk om te doen.” Ook Evelien Koetsier kijkt tevreden terug op het project: “Elkaar beter leren kennen en samenwerken, zorgt voor wederzijds respect en waardering voor elkaar: dat is gelukt! Met elementen als kleur, de natuur of woorden konden de jongeren hun eigen verhaal aan elkaar vertellen. Zo vertelde een leerling dat ze op haar vlucht drie dagen had moeten lopen om in veiligheid te komen. Dat maakte indruk bij de andere leerlingen. Maar ze ontdekten ook overeenkomsten, wisselden instagramgegevens uit. Ze kijken nu met andere ogen naar elkaar, dat is mooi om te zien. Ik hoop daarom écht dat dit project een vervolg krijgt zodat nóg meer jongeren de kans krijgen om de eigenheid van zichzelf én die van de ander zichtbaar te laten worden voor elkaar.”