Het Almere College en kunstencentrum Quintus hebben donderdag 6 juli een tweejarig muzikaal onderwijsproject feestelijk afgesloten in de Broederkerkzaal. Onder leiding van vijf muziekdocenten lieten leerlingen aan hun ouders zien en vooral horen wat zij tijdens de kennismakingslessen hebben geleerd! Een goed voorbeeld van het maatwerk dat Quintus levert binnen het onderwijs.

De afgelopen twee jaren kwamen er wekelijks middelbare scholieren uit het eerste en tweede jaar van het Almere College bij Quintus over de vloer, dit in het kader van een muzikaal kennismakingspakket waarbij het Almere en Quintus intensief samenwerkten. In de kennismakingslessen djembé (Afrikaanse trom), cajon (Zuid-Amerikaans slaginstrument) en percussie (Midden-Amerikaans slagwerk) leerden de jongeren ritmische vaardigheden. Melodische muziekaspecten en samenspel kwamen aan bod bij de lessen angklung (Indonesisch muziekinstrument), koperblaasinstrumenten, gitaar/basgitaar, ukelele, bandlessen en koorklassen. Ook was er veel aandacht voor het creëren van nieuwe muziek op de iPad of door middel van de lessen songwriting, rap en dj.

Plezier

“Behalve kennismaken met de vele mogelijkheden, ontwikkelen leerlingen tal van vaardigheden met kunstvakken als muziek”, benadrukt Mariëlle van Zanten, coördinator Onderwijs en Cultuur Contact van Quintus. “De jongeren ontdekken hun eigen talenten; leren samenwerken en luisteren naar elkaar. Maar het bevordert ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, het ritmegevoel, hun taalvaardigheid, probleemoplossend vermogen en creativiteit; én ze hebben ook nog eens heel veel plezier. Reden genoeg om het project met een feestelijk presentatiemoment af te sluiten. Zowel de school als de ouders waren blij verrast met het resultaat.”

Kunst in de klas

Voor het voortgezet onderwijs in Kampen verzorgt Quintus veel van dit soort maatwerk. Van Zanten: “Van praktijkonderwijs tot en met de VWO klassen: voor elke doelgroep kunnen we passende workshops, lessen en excursies realiseren. Van kennismakingslessen tot samenhangende ckv-dagen met overige partners, maar ook eenmalige workshops die niet direct door eigen kunstdocenten worden verzorgd zoals glasfusion, glas-in-lood, ambachtelijke druktechnieken als etsen of linosnede, breakdance, cabaret of diverse andere spelvormen. Steeds weer staat integratie en samenwerking met de school centraal!”

Kunst & Kind

Datzelfde maatwerk levert Quintus ook voor het basisonderwijs. “Op basisscholen in Kampen en omgeving verzorgt Quintus workshops en cursussen op het gebied van beeldende kunst en ambacht, theater, muziek en dans. Zo komen kinderen op een laagdrempelige manier in aanraking met kunst. Ze proeven aan alle kunstdisciplines en ontdekken waar hun talenten liggen. Leerkrachten werken hierbij samen met docenten van Quintus aan boeiende programma’s. Quintus vertaalt de vraag van een school naar onderwijsprojecten en werkvormen die aansluiten bij verschillende manieren van leren en wat er leeft bij een school. Binnen het onderwijs wordt nadrukkelijk de aansluiting gezocht bij overige vakken en projecten om cultuureducatie een geborgde plek te geven binnen bestaande doorgaande leerlijnen. De school is hierin de leidende partij en maakt autonome keuzes. Naast het vaste aanbod van Kunst & Kind kunnen basisscholen een beroep op ons doen voor maatwerk. Denk hierbij aan de inzet van kunstzinnige en culturele invulling bij schoolgebonden thema’s, jubileumfeesten, vieringen of projecten. Zowel in de vorm van excursies als activiteiten op school, zowel per groep als school-breed: we denken graag vanaf het begin met je mee.”

Coaching

Ook de leerkrachten worden niet vergeten. “Zo verzorgt Quintus in samenwerking met Rijnbrink vrijwel jaarlijks een ICC-training plaats waarin leerkrachten opgeleid worden Interne Cultuur Coördinator. Binnen deze opleiding leren zij niet alleen een visie en beleid op cultuuronderwijs in de school te formuleren maar krijgen ze ook veel praktische tools om teamleden te overtuigen van de waarde van de inzet van cultuuronderwijs voor de kinderen. Op aanvraag verzorgt Quintus daarnaast coaching. Dit kan zowel in teamverband – bijvoorbeeld lied begeleiden op gitaar of fotografie – als individueel, waarbij een leerkracht aan de hand van een vakleerkracht van Quintus geholpen wordt met het zelf vorm en inhoud geven aan het betreffende kunstvak.” Nieuwsgierig naar de vele mogelijkheden? Voor vragen kun je contact opnemen met Mariëlle van Zanten via m.vanzanten@quintuskampen.nl of tel. 038-3371200.